Web Content Viewer
ActionsОперативна програма "Добро управление"
Оперативна програма "Добро управление"(ОПДУ) е основният инструмент на Република България за реализиране на административната и съдебната реформа, включително въвеждането на електронното управление. Оперативна програма "Добро управление" е разработена в партньорство между всички заинтересовани страни от администрацията, съдебната система и гражданския сектор. Агенция "Митници" е бенефициент по проекти по ОПДУ. Повече информация за програмата можете да намерите в Единния информационен портал "Структурни фондове на ЕС".
Проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници" за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020 (фаза 1)"
Срок за изпълнение: от 01.05.2016 г. до 31.12.2019 г.
Административен договор № BG05SFOP001-1.002-0002-C01 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура BG05SFOP001-1.002 „Приоритетни проекти в изпълнение на Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на електронното управление в Република България за периода 2016-2020 г."
Цели на проекта:
- хармонизиране на процесите и информационните системи на АМ, в съответствие с изискванията на нациналното и ЕС законодателство, интеграция с централни и европейски компоненти и системи;
- реализиране на електронни онлайн интерфейси с обмен на данни с външни национални и европейски информационни системи;
- предоставяне на удобни електронни услуги за граждани и бизнес.
Основни дейности:
- Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на Модул „Управление и администриране на ИС в АМ" и реализиране на съюзните функционални изисквания по отношение на Система за директен достъп на търговците до европейските ИС (UUM&DS).
- Развитие на Институционалната архитектура на АМ за митнически процеси: Внасяне, Изнасяне, Транзит, Митническо задължение, Управление на обезпечения и Обмен на информация с общностния домейн (REX, BTI, Surveillance3, CDMS), и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ, чрез внедряване на системи и модули в БИМИС, съответстващи на тези митнически процеси.
- Развитие на Институционалната архитектура на АМ за митнически процеси: Единна регистрация и идентификация на икономическите оператори (EORI2), Референтни данни (CSRD2) и Одобрени икономически оператори (AEO), и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ, чрез внедряване на модули в БИМИС, съответстващи на тези митнически процеси.
- Анализ на необходимостта от промени в интеграцията на националния домейн на Транс-Европейските системи с Общностния домейн, произтичащи от въвеждане на CCN2 платформата и специфициране на необходимите промени в ИС на АМ
- Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на Единен портал за електронно общуване с Българската митническа администрация
- Информация и комуникация.
С изпълнението на дейностите по проекта ще се изпълни задължението на Европейската комисия и държавите членки да „изграждат сигурни, интегрирани, оперативно съвместими и достъпни електронни митнически системи за обмен на данни, съдържащи се в митническите декларации и придружаващите ги документи и сертификати и на друга важна информация". Ще се създаде нова електронна митническа среда в рамките на ЕС, която ще осигури възможност електронното общуване в митническата област в ЕС да е обичайно и регулярно, а хартиеното общуване да е изключение.
Ефект от проекта:
- Подобрено административно обслужване на бизнеса и гражданите като участници в единната европейска митническа среда.
- Поетапно изпълнение на поетите ангажименти за прилагане на европейското законодателство и инициативи за създаване на безкнижна среда и напълно електронни митници - чрез развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ до обхващане на основните и спомагателни митнически процеси.
- Бърз и улеснен достъп от всички заинтересовани страни до основните и спомагателни митнически процеси - гаранция за конкурентност на икономическите оператори и сигурност на границите.
Успешната реализация на проекта ще допринесе за подобряване на административното обслужване на бизнеса и гражданите като участници в единната европейска митническа среда, поетапно изпълнение на поетите ангажименти за прилагане на европейското законодателство и инициативи, бърз и улеснен достъп от всички заинтересовани страни до основните и спомагателни митнически процеси.
Общата стойност на проекта БФП - 14 450 852.05 лв., в т.ч. финансиране от ЕС - 12 283 224.24 лв. и национално финансиране - 2 167 627.81 лв.
Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 2)
Информацията е актуализирана на 29.09.2023 г.
Срок за изпълнение: 01.03.2019 г. – 30.09.2023 г.
Административен договор № BG05SFOP001-1.007-0001-C01/15.04.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура BG05SFOP001-1.007 в съответствие с целите и приоритетите на Оперативна програма „Добро управление“ и по-конкретно с Приоритетна ос №1 „Административно обслужване и е-управление“, и по-конкретно Специфична цел №2 „Увеличаване на достъпните за гражданите и бизнеса услуги, предоставяни по електронен път“
Приоритети на проекта:
• хармонизиран обмен на информация въз основа на международно възприети модели на данни и формат на съобщенията;
• преструктуриране на митническите и свързаните с тях процеси, с оглед подобряване на тяхната ефективност, ефикасност и единно прилагане и намаляване на разходите за постигане на съответствие;
• предлагане на икономическите оператори на широк диапазон от електронни митнически услуги, които да им позволяват да общуват по един и същи начин с митническите власти на която и да е държава членка.
Цели на проекта
Общата цел на проекта е продължаване на процеса по трансформиране на митническата администрация в цифрова администрация, чрез последващо развитие и въвеждане на Институционална архитектура на Агенция „Митници“ и реализиране на съюзните и национални функционални изисквания към БИМИС.
Общата цел на проекта ще бъде постигната чрез изпълнение на следните специфични цели:
-Развитие на Институционалната архитектура на АМ до обхващане на приоритетни за Фаза 2 на БИМИС митнически и справочно-аналитичните процеси
-Поетапно въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на приоритетни за Фаза 2 на БИМИС митнически и справочно-аналитичните процеси
-Реализиране на съюзни функционални изисквания към БИМИС (фаза 2), произтичащи от Митническия Кодекс на Съюза (Регламент (ЕС) №952/2013, приложим от 01.05.2016 г.)
-Реализиране на национални функционални изисквания към БИМИС (фаза 2)
Целеви групи
Изборът на целевите групи е наложен във връзка с необходимостта от развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на Агенция „Митници“ до обхващане на основните и спомагателни митнически процеси. Затова целеви групи на настоящия проект са:
• Служителите в администрацията на Агенция „Митници”;
• Служители в държавната администрация;
• Потребители на административни услуги на Агенция „Митници” – бизнес и граждани.
Настоящият проект, неговите цели, дейности и очаквани резултати са насочени изцяло към посрещане на идентифицираните потребности на целевите групи.
Резултати
За постигане целите на проектното предложение, предвидените резултати по дейности включват:
- разработване на модули към БИМИС,
-изграждане на регистри,
-подобряване на електронната среда за работа и комуникацията с гражданите и бизнеса
- обмен на информация с други национални и международни контролни органи в митническата област, за целите на развитието на организационния и аналитичен капацитет на АМ, включително и за извършване на съвместни проверки.
- висока производителност на информационните системи на АМ;
- наличност, съгласно Споразумение за нивото на предоставяните услуги (Service level Agreement - SLA) на специализирания софтуер в АМ, дигитализиращ процесите по митническото и акцизно законодателство;
- високо ниво на мрежова и информационна сигурност на информационните системи на АМ.
Ефекти от проекта
С постигане на заложените в проекта очаквани резултати ще бъде постигнат следния ефект:
-Подобрено административно обслужване на бизнеса и гражданите като участници в единната европейска митническа среда;
-Поетапно изпълнение на поетите ангажименти за прилагане на европейското законодателство и инициативи за създаване на безкнижна среда и напълно електронни митници – чрез последващо развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ до обхващане на основните и спомагателни митнически процеси;
-Бърз и улеснен достъп от всички заинтересовани страни до основните и спомагателни митнически процеси – гаранция за конкурентност на икономическите оператори и сигурност на границите.
Повишената надеждност на работа на системите на Агенция „Митници“ чрез намаляване на времето на неработоспособност допринасят за създаване на по-добра бизнес среда и конкурентоспособност за икономическите оператори, както и гарантират осигуряването на прозрачност на работата и решенията на администрацията.
Повишената надеждност при работата на системите на Агенция „Митници“ чрез намаляване на процента на грешки при обмена на съобщения между митническите системи на Република България и държавите членки на ЕС, както и между Агенция „Митници“ и икономическите оператори, ще допринесе за удовлетворяване на потребителите от ползване на качествени електронни административни услуги.
Релевантност
Проектът е в съответствие и с националните и европейските изисквания, решения и регламенти в митническата област, които Република България има ангажимента да изпълни:
-Решение №70/2008/ЕО на ЕП и на Съвета относно безкнижна среда в митниците и търговията
-Регламент (ЕС) №952/2013 на ЕП и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, който въвежда принципа, че всички митнически и търговски операции се обработват по електронен път и че във всяка една държава членка, информационните и комуникационни системи за митническите операции предлагат еднакви улеснения на икономическите оператори
-Многогодишен стратегически план „Електронни митници“ (MASP) на ЕК, въвеждащ като ключов елемент подхода на моделиране на работните процеси (Business Process Modelling BPM), моделиране на Институционална архитектура (Enterprise Architecture) и въвеждане на архитектура, ориентирана към услугите (Service oriented architecture)
-Стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2014-2020 г. и Пътната карта към нея.
-Секторната стратегия „е-Митници“ 2016-2025 и Пътната карта към нея.
Проектът включва следните 6 дейности:
• Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на Системата за директен достъп на търговците до европейските ИС – UUM&DS, Release 2.0
• Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на Модул ICS 2 - Release 1 (postal and express consignments) и по отношение на Универсалния CCN 1/2 шлюз за интеграция на националния домейн на Транс-европейските системи на Агенция „Митници“ с Общия домейн
• Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на модул „Анализ на риска“, модул „Обработване на рискова ин формация“, модул „Административно и наказателно производство“, модул „Декларация за парични средства“ и модул РЕЗМА авт. събиране на задълженията и интерфейси към RegiX
• Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ за митнически процеси, свързани с разширяване на склада от данни (DataWarehouse)
• Развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ по отношение на Системата за директен достъп на търговците до европейските ИС - UUM&DS, Release 2.3 и Release 2.4 (създадена с Допълнително споразумение 2)
• Развитие и поддръжка на ИТ инфраструктурата на АМ, осигуряваща висока производителност, наличност и сигурност на изгражданите информационни системи на АМ (създадена с Допълнително споразумение 3)
Общата стойност на проекта БФП - 22 551 314.08 лева, в т.ч. финансиране от ЕС –19 168 616.97 лв. и национално финансиране - 3 382 697.11лв.
Проектът „Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 2)“се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
Презентации от заключително събитие по проекта "Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 2)“
Видео от заключително събитие:
Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 3)
Информацията е актуализирана на 02.04.2024 г.
Срок за изпълнение: 01.09.2021 г. - 31.12.2023 г.
Административен договор № BG05SFOP001-1.025-0001-С01/29.11.2021 г за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура BG05SFOP001-1.025 в съответствие с целите и приоритетите на Оперативна програма „Добро управление“ и по-конкретно с Приоритетна ос №1 „Административно обслужване и е-управление“, и по-конкретно Специфична цел 1: Намаляване на административната и регулаторна тежест за гражданите и бизнеса, и въвеждане на принципите на „епизоди от живота“ и „бизнес събития“ и Специфична цел №2 „Увеличаване на достъпните за гражданите и бизнеса услуги, предоставяни по електронен път“.
Приоритети на проекта:
•Хармонизиране на процесите и националните информационни системи, в съответствие с изискванията на ЕС;
•Реализиране на електронни онлайн интерфейси за обмен на данни между национални и европейски информационни системи;
•Подобряване на електронната среда за работа и комуникацията с гражданите и бизнеса.
Цели на проекта
Общата цел на проекта е да се рационализират и опростят законодателството и процедурите във връзка с митниците и да се създадат условия за по-ефикасни митнически операции, отговарящи на съвременните потребности, както и да се осъществи преминаването на митническите органи към работа изцяло в електронна среда, в която не се използват документи на хартиен носител, и да се ускорят митническите процедури за коректните икономически оператори.
Общата цел на проекта ще бъде постигната чрез изпълнение на следните специфични цели:
-Продължаване на процеса по трансформиране на митническата администрация в цифрова администрация, чрез развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ до обхващане на приоритетни за Фаза 3 на БИМИС митнически процеси;
- Реализиране на съюзни функционални изисквания по отношение на митническата дейност, произтичащи от Митническия Кодекс на Съюза (Регламент (ЕС) №952/2013, приложим от 01.05.2016 г.), Решение за изпълнение (ЕС) 2019/2151 на ЕК за създаване на работна програма, относно разработването и въвеждането на електронните системи, предвидени в МКС, Многогодишен стратегически план „Електронни митници“ (MASP) на Европейската комисия;
- Реализиране на национални функционални изисквания към БИМИС (Фаза 3).
Целеви групи
Изборът на целевите групи е наложен във връзка с необходимостта от развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на Агенция „Митници“ до обхващане на основните и спомагателни митнически процеси. Затова целеви групи на настоящия проект са:
• Служителите в администрацията на Агенция „Митници”;
• Служители в държавната администрация;
• Потребители на административни услуги на Агенция „Митници” – бизнес и граждани.
Настоящият проект, неговите цели, дейности и очаквани резултати са насочени изцяло към посрещане на идентифицираните потребности на целевите групи.
Резултати
За постигане целите на Проекта предвидените резултати включват:
-разработване и надграждане на модули към БИМИС;
-надграждане на регистри;
-подобряване на електронната среда за работа и комуникацията с гражданите и бизнеса;
-подобряване на електронната среда за обмен на информация с други национални и международни контролни органи в митническата област, за целите на развитието на организационния и аналитичен капацитет на Агенция „Митници“, включително и за извършване на съвместни проверки.
Ефекти от проекта
С постигане на заложените в проекта очаквани резултати ще бъде постигнат следния ефект:
-Подобрено административно обслужване на бизнеса и гражданите като участници в единната европейска митническа среда;
-Поетапно изпълнение на поетите ангажименти за прилагане на европейското законодателство и инициативи за създаване на безкнижна среда и напълно електронни митници – чрез последващо развитие и въвеждане на Институционалната архитектура на АМ до обхващане на основните и спомагателни митнически процеси;
-Бърз и улеснен достъп от всички заинтересовани страни до основните и спомагателни митнически процеси – гаранция за конкурентност на икономическите оператори и сигурност на границите;
-Повишената надеждност на работа на системите на Агенция „Митници“ чрез намаляване на времето на неработоспособност допринасят за създаване на по-добра бизнес среда и конкурентоспособност за икономическите оператори, както и гарантират осигуряването на прозрачност на работата и решенията на администрацията;
-Повишената надеждност при работата на системите на Агенция „Митници“ чрез намаляване на процента на грешки при обмена на съобщения между митническите системи на Република България и държавите членки на ЕС, както и между Агенция „Митници“ и икономическите оператори, ще допринесе за удовлетворяване на потребителите от ползване на качествени електронни административни услуги;
- Осигуряване на необходимата ИТ инфраструктура, наличност, капацитет и високо ниво на сигурност на информационните системи на АМ;
- Гаранция за непрекъснатост на основни бизнес процеси в митническата администрация;
- Управление на непрекъсваемостта на ИТ услугите;
- Подобряване на качеството на предоставяните ИТ услуги на икономическите оператори от търговския сектор;
- Повишаване нивото на резервираност на данните;
- Осигуряване на киберзащита, за откриване на заплахи, реакция при инциденти и автоматизация на дейностите по мониторинг в областта на ИТ сигурността в АМ.
Релевантност
Проектът е в съответствие и с националните и европейските изисквания, решения и регламенти в митническата област, които Република България има ангажимента да изпълни:
-Решение №70/2008/ЕО на ЕП и на Съвета относно безкнижна среда в митниците и търговията
-Регламент (ЕС) №952/2013 на ЕП и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, който въвежда принципа, че всички митнически и търговски операции се обработват по електронен път и че във всяка една държава членка, информационните и комуникационни системи за митническите операции предлагат еднакви улеснения на икономическите оператори
-Решение за изпълнение (ЕС) 2019/2151 на ЕК за създаване на работна програма, относно разработването и въвеждането на електронните системи, предвидени в МКС
-Многогодишен стратегически план „Електронни митници“ (MASP) на ЕК, въвеждащ като ключов елемент подхода на моделиране на работните процеси (Business Process Modelling BPM), моделиране на Институционална архитектура (Enterprise Architecture) и въвеждане на облачна архитектура (Cloud architecture)
-Актуализирана стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2019-2025 г. и Пътната карта към нея.
-Секторната стратегия „е-Митници“ 2016-2025 и Пътната карта към нея.
Проектът включва следните 10 дейности:
- Дейност 1 - „Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на АМ по отношение на Проект по МКС: Система за контрол на вноса (СКВ 2) версия 2 (1.19 UCC – Import Control System 2 (ICS 2 release 2), вкл. и Проект по МКС: Уведомление за пристигане (2.1 UCC Notifications of arrival) върху Cloud архитектура“ и „Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на АМ по отношение на модул „Анализ на риска“ (МАР) – отразяване на промените, произтичащи от Система за контрол на вноса (СКВ 2) версия 2 върху Cloud архитектура“;
- Дейност 2 - „Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на АМ по отношение на Проект по МКС: Автоматизирана система за износа (AES) – компонент 1 и 2 (1.6 UCC Automated Export System (AES), вкл. и Проект по МКС – Специални режими за износ (2.6 UCC Special procedures harmonisation (EXP)) върху Cloud архитектура“;
- Дейност 3 - „Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на АМ по отношение на Проект по МКС: Подобряване на новата компютризирана система за транзит (NCTS) етап 5 (1.7 UCC Transit system including NCTS – phase 5) върху Cloud архитектура“
- Дейност 4 - „Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на Агенция „Митници“ по отношение на Система за движение и контрол на акцизни стоки (EMCS) Phase 4 и Система за обмен на акцизни данни (SEED) върху Cloud архитектура
- Дейност 5 -„Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на АМ по отношение на Проект по МКС: Централизирано оформяне на вноса – фаза 1“ (2.10. UCC Centralised Clearance for Import (CCI) phase 1) върху Cloud архитектура
- Дейност 6 - Развитие и въвеждане на ИА на АМ по отнош. на Проект по МКС „Подобряване на нац. система за внос“ – привеждане на МИСВ в съотв. с ревизираното Приложение Б (2.10. UCC National import systems upgrade – adjustment to revised Annex B) и преминаване към Cloud арх., надгр. на засегнатите системи: ММЗУО и Модул „Обмен на информация с общия домейн за целите на наблюдение от ЕК“ и преминаване към Cloud архитектура
- Дейност 7 - Развитие и въвъвеждане на ИА на АМ по отнош. на: „Склад от данни на АМ и справки в информационната платформа Cognos“ и МАР върху Cloud арх., както и надграждане на МИСЗА и СУИТ/ITMS - модул „Калкулатор на Тарик“ и „Система за тарифни квоти“ (TQS)“ – отраз. на промените, произт. от привеждане на МИСВ в съотв. с ревизираното Приложение Б (2.10.UCC National import systems upgrade–adjustment to revised Annex B)
- Дейност 8 - Доставка, инсталация и интеграция на единно техническо решение за изграждане на Disaster Recovery Center (DRC) за нуждите на Агенция „Митници“ (етап 1)
- Дейност 9 - Развитие и поддръжка на ИТ инфраструктурата на АМ, осигуряваща висока производителност, наличност и сигурност на изгражданите информационни системи на АМ
- Дейност 10 - Развитие и въвеждане на Институционална архитектура на Агенция „Митници“ по отношение на Система за движение и контрол на акцизни стоки (EMCS) Phase 4.1 и Система за обмен на акцизни данни (SEED) върху Cloud архитектура
Проектът „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 3)“ се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
Стойност на проекта: 30 700 559.91 лева (от които 26 095 475.92 лева - финансиране от ЕС и 4 605 083.99 лева - национално финансиране)
Срок на проекта: 28 месеца
Информационни материали по проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 3)“
Презентации от Въвеждаща конференция по проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници“ за предоставяне на данни и услуги – БИМИС (фаза 3)“ ( публикувано на 14.06.2022)
Презентации от Втора онлайн конференция по проект "Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги - БИМИС (фаза 3)" (публикувано на 10.11.2022)
Презентации от Заключителна конференция по проект "Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги - БИМИС (фаза 3) (публикувано на 30.11.2023 г.)
Информацията за проекта е актуализирана на 02.04.2024 г. след като Агенция "Миници" подписа с УО на ОПДУ Допълнителното споразумение към договор № BG05SFOP001-1.025-0001-С01/29.11.2021 г.