Navigation
Web Content Viewer
Износ
Стоки, изведени от митническата територия на Съюза
- Формалности преди напускането на стоките
- Предварителна декларация за заминаване
В Дял VIII, Глава 1 на МКС, ДР и РИ са определени разпоредбите за предварителна декларация за заминаване и анализ на риска (чл. 263 и чл. 264 от МКС, чл. 244 и чл. 245 от ДР, от чл. 326 до чл. 328 от РИ).
Стоките, предназначени да бъдат изведени от митническата територия на Съюза, се обхващат от предварителна декларация за заминаване, подадена по електронен път на компетентното митническо учреждение в рамките на определен срок, преди стоките да бъдат изведени от митническата територия на Съюза. Транзитна декларация с включени данни за сигурност и безопасност, също е форма на предварителна декларация за заминаване.
Сроковете за подаване на предварителните декларации за заминаване в зависимост от вида транспорт, както и когато се касае за стоки, за които се иска възстановяване в съответствие с Регламент (ЕО) № 612/2009 на Комисията, са посочени в чл. 244 от ДР и се прилагат от 1 май 2016 г.
Задължението за подаване на предварителна декларация за заминаванене се отнася за транспортни средства и превозваните на тях стоки, които само преминават през териториалните води или въздушното пространство на митническата територия на Съюза, без да спират в тази територия, както и в случаите определени в чл. 245 от ДР относно освобождаването от изискване за подаване на предварителна декларация за заминаване.
По отношение на освобождаване от изискване за подаване на предварителна декларация за заминаване са добавени нови стоки и са направени промени, които се прилагат от 1 май 2016 г. Промените са относно освобождаване от предварителна декларация за заминаване на кореспондентски пратки, стоки с нетърговски характер, стоки с търговски характер при условие, че тяхната стойност не надвишава левова равностойност до 1000 евро или нето теглото им не надвишава 1000 кг., както идомакинско имущество, както е определено в член 2, параграф 1, буква г) от Регламент (ЕО) № 1186/2009, при условие че не се превозва по силата на договор за превоз. Добавено е ново условие, четранспортни средства, палети, контейнери, резервни части и принадлежности за тях се освобождават само, ако не се превозват по силата на договор за превоз.
- Формалности при напускане на стоките
В Дял VIII, Глава 2 на МКС, ДР и РИ са определени разпоредбите за митнически надзор и формалности при напускане (чл. 267 от МКС, чл. 246 и чл. 247 от ДР, от чл. 329 до чл. 335 от РИ).
Стоките, извеждани от митническата територия на Съюза, са под митнически надзор и могат да бъдат предмет на митнически контрол. Където е приложимо, митническите органи могат да определят маршрута, който следва да се използва, и срока, в който стоките трябва да бъдат изведени от митническата територия на Съюза. Лица, които представят на митническите органи, стоките предназначени за напускане са:
2. Лицето, от чието име или за чиято сметка действа лицето, което извежда стоките от митническата територия на Съюза и
3. Лицето, което поема отговорност за превоза на стоките, преди те да напуснатмитническата територия на Съюза.
Митническите органи разрешават вдигането за напускане при условие, че съответните стоки ще бъдат изведени от митническата територия на Съюза в същото състояние, в което са се намирали, когато е била приета митническата декларация за износ, или декларацията за реекспорт или когато е била подадена обобщената декларация за напускане.
В чл. 329 от РИ са определени процедурните правила за митническо учреждение на напускане.
Това е митническото учреждение, компетентно за мястото от което стоките напускат митническата територия на Съюза и където трябва да бъдат представени. В това митническо учреждение, стоките са предмет на митнически проверки, свързани с формалностите по напускане на стоките и потвърждаване на тяхното напускане. Когато митническото учреждение на напускане е и митническо учреждение на износ, то извършва функциите и формалностите, описани и за двете митнически учреждения.
Специфични правила се прилагат в случаите на единния договор за превоз, износ следван от транзит, акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз и селскостопански стоки, ползващи субсидии в рамките на общата селскостопанска политика.
Общо правило е, че митническото учреждение на напускане е митническото учреждение, компетентно за мястото, от което стоките напускат митническата територия на Съюза с местоназначение извън тази територия, т.еразположено на границата на Съюза (параграф 1 на чл. 329);
Когато стоки, напускат митническата територия на Съюза чрез фиксирана транспортна инсталация (електропроводи, тръбопроводи и др.) митническото учреждение на напускане е митническото учреждение на износ (параграф 2 на чл. 329);
Когато стоките се натоварват на плавателен съд или на въздухоплавателно средство с цел превоз до местоназначение извън митническата територия на Съюза, митническото учреждение на напускане е митническото учреждение, компетентно за мястото, където стоките се натоварват на кораба или на самолета (параграф 3);
Когато стоките се натоварват на плавателен съд, който не е регистриран като съд на редовна корабна линия, митническото учреждение на напускане е митническото учреждение, компетентно за мястото, където стоките се натоварват на плавателния съд (параграф 4 на чл. 329 от РИ);
Когато, след като са били вдигнати за износ, стоките са поставени под режим външен транзит, митническото учреждение на напускане е отправното митническо учреждение на транзитната операция (параграф 5 на чл. 329 от РИ);
Когато, след като са били вдигнати за износ, стоките са поставени под режим транзит, различен от режим външен транзит, митническото учреждение на напускане е отправното митническо учреждение на транзитната операция, при условие че е изпълнено едно от следните условия:
а) получаващото митническо учреждение за транзитната операция е разположено в държава с общ транзитен режим;
б) получаващото митническо учреждение за транзитната операция е разположено на границата на митническата територия на Съюза и стоките се извеждат от тази митническа територия, след като са преминали през държава или територия извън митническата територия на Съюза (параграф 6 на чл. 329 от РИ). Следва да се има предвид, че разпоредбата на параграф 6 е нова в сравнение с разпоредбата на чл. 793б от Регламент (ЕИО) № 2454 г., която се отменя от 01.05.2016 г.;
При поискване митническото учреждение на напускане е митническото учреждение, компетентно за мястото, където стоките се поемат за превоз от дружествата за железопътен транспорт, пощенските оператори, въздушните линии или дружествата за морски транспорт под единен договор за превоз на стоките извън митническата територия на Съюза, при условие че се предвижда стоките да напуснат митническата територия на Съюза по пощата, с железопътен, въздушен или морски транспорт (параграф 7 на чл. 329 от РИ);
Посоченото по параграфи 4, 5 и 6 не се прилага Единния договор за превоз в случаите на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз или стоките, предмет на формалности при износ с оглед възстановяването на суми, предоставени за износ в рамките на общата селскостопанска политика (параграф 8 на чл. 329 от РИ);
Когато се подава уведомление за реекспорт за несъюзни стоки, освободени от изискване за подаване на ОДН и които се извеждат от митническата територия на Съюза, митническото учреждение на напускане е митническото учреждение, компетентно за мястото, където стоките се намират в свободна зона или са на временно складиране (параграф 9 на чл. 329 от РИ).
През преходния период, стоките и MRN или придружаващ износен документ (ПИД) се представят на изходно митническо учреждение.
По отношение на формалностите, които се извършват при напускане на стоките, следва да се има предвид, че няма промяна в сравнение със митническото законодателство на Съюза, приложимо до 30 април 2016 г.
Процедурните правила за надзор на стоките, вдигнати за напускане, и обмен на информация между митническите учреждения са определени в чл. 333 от РИ.
Следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 333, параграф 6 от РИ напълно повтаря разпоредбата на чл. 793, параграф 3 от Регламент (ЕИО) № 2454/93 г. (която се отменя от 1 май 2016 г.).
По отношение на обмена на информация между митническото учреждение на напускане и митническото учреждение на износ, следва да се има предвид, че преходни правила се прилагат до датата на въвеждане на автоматизираната система за износ единствено, в случаите, посочени в член 329, параграф 6 от РИ, където крайният срок, в който митническото учреждение на напускане трябва да информира митническото учреждение на износ за напускането на стоките, е първият работен ден, следващ деня, в който стоките са поставени под режим транзит или са напуснали митническата територия на Съюза или режимът транзит е приключен (чл. 333, параграф 7 от РИ).
Промени са предвидени по отношение на стоките, които се изнасят на партиди, но от 1 май 2016 г. до датата на въвеждане на автоматизираната система за износ, посочени в РП към МКС се запазват сегашните процедури за потвърждаване на напускането на стоките при износ на партиди (чл. 333, параграфи 8 и 9 от РИ)
- Износ и реекспорт
В Дял VIII, Глава 3 на МКС, ДР и РИ са определени разпоредбите за износ на съюзни стоки (чл. 269 от МКС, чл. 248 и чл. 249 от ДР, от чл. 336 до чл. 340 от РИ)и за реекспорт на несъюзни стоки (чл. 270 от МКС, чл. 248 и чл. 249 от ДР, чл. 336, чл. 337, чл. 338 и чл. 340от РИ).
В чл. 221, параграф 2 от ДР, са определени митнически учреждения, компетентни за поставяне на стоки под режим износ.
Митнически учреждения, компетентни за поставяне на стоки под режим износ са: митническото учреждение, отговарящо за мястото, където е установен износителят, или митническото учреждение, компетентно за мястото, където стоките се опаковат или натоварват за износ или друго митническо учреждение в съответната държава членка, което поради административни причини е компетентно за въпросната операция. Когато стойността на стоките не надвишава 3 000 EUR на пратка и на декларатор и стоките не са обект на забрани или ограничения, компетентно за поставяне на стоките под режим износ може да бъде и изходното митническо учреждение, където стоките напускат митническата територия на Съюза. Когато е налице подизпълнение, освен вече изброените митническите учреждения, компетентно за поставяне на стоките под режим износ е и митническото учреждение, отговарящо за мястото, където е установен подизпълнителят. При обосновани обстоятелствата по конкретен случай, компетентно за поставяне на стоките под режим износ, може да бъде и друго митническо учреждение, което е по-подходящо за представяне на стоките пред митницата.
Митнически декларации за износ и реекспорт в устна форма се правят в митническото учреждение, компетентно за мястото на напускане на стоките.
Режим износ се прилага за съюзните стоки, предназначени да бъдат изведени от митническата територия на Съюза.
Под режим износ не се поставят съюзни стоки:
1. предназначени да бъдат поставени под режим пасивно усъвършенстване;
2. стоки, изведени от митническата територия на Съюза, след като са били поставени под режим специфична употреба;
3. стоки, освободени от ДДС или акциз, доставени като самолетни или корабни доставки, независимо от местоназначението на самолета или кораба, за които се изисква доказателство за такава доставка и
4. стоки поставени под режии вътрешен транзит, но
за тези стоки се подава износна митническа декларация и се прилагат формалностите за износ.
За стоките, за които се изисква митническа декларация, в митническото учреждение на износ се извършват митническите формалности, които остават непроменени, в сравнение с митническото законодателство на Съюза, което е приложимо до 30 април 2016 г.
През преходния период, когато митническото учреждение на износ и изходното митническо учреждение са различни, митническото учреждението на износ вдига стоките за износ и разпечатва ПИД за декларатора.
ПИД се използва и в случаите на аварийна процедура (неработоспособност на системата в изходно митническо учреждение), в съответствие с чл. 6, параграф 3, буква (б) от МКС, който се предоставя на изходното митническо учреждение. ПИД със съответните заверки от изходното митническо учреждение може да служи като алтернативно доказателство за напускането на стоките, в съответствие с чл. 335, параграф 4 от РИ.
Разпоредбите относно процедура по запитване са разписани в чл. 335 от РИ, прилагат се от 1 май 2016 г. и няма разлика със сегашното положение (чл. 796га от Регламент (ЕИО) № 2454/ 93 г.).
Промени по отношение на определението за износител
Определението на износител по сегашното законодателство е в разпоредбата на чл. 788 от Регламент (ЕИО) № 2454/ 93 г.), докато в чл. 1, т. 19 от ДР, приложим след 01.05.2016 г., се дефинират изчерпателно три възможности за лице, което се квалифицира като износител.
Съгласно буква (a) на чл. 1, т. 19 от ДР, износителят е лице което е:
1. установено на митническата територия на Съюза,
2. има договор с получател в трета държава, и
3. разполага с правомощия да реши стоките да бъдат изпратени до местоназначение извън митническата територия на Съюза.
В съответствие с чл. 1, т. 19, буква (в) от ДР, износителят може да е лице в други случаи, когато условията по посочените по-горе т.1 и т. 3 са изпълнени.
Чл. 1, т. 19, буква (б) от ДР покрива случаите, когато се изнасят стоки с нетърговски характер. Не се изисква частните лица да са установени на митническата територия на Съюза. „Личен багаж“ означава всички стоки, пренасяни по какъвто и да било начин във връзка с пътуване на физическо лице (чл. 1, т. 5 от ДР). Букви(a) и (в) на чл. 1, т. 19 от ДР се отнасят до износ на стоки с търговски характер. Когато разпоредбите на буква (a) и (в)може потенциално да бъдат приложими, то с предимство трябва да се прилага буква (а), тъй като разпоредбата на буква (в) се отнася до други случаи и приложимостта и е допълнителна.
Понятието "установен на митническата територия на Съюза" е определено в чл.5, т. 31 във връзка с чл. 5, т. 32 от МКС. Това означава, че износителят е лице или сдружение на лица, което има в ЕС: регистриран офис, управление, или постоянно установена стопанска дейност. Следва да се има предвид, че наличието на данъчна регистрация в държава членка, не го прави лице установено на митническата територия на Съюза.
Лице, което не е установено на митническата територия на Съюза не може да е износител и неговото име да се посочва в кл. 2 на износната декларация. Презпреходния период, в кл. 2 се попълват данните за изпращач/износител, което означава, че ако се използва митнически представител, наименованието, адреса и EORI номера на лицето за чиято сметка се подава декларацията за износ, трябва да се посочат в клетка 2, а наименованието, адреса и EORI номера на неговия митнически представител, трябва да се посочи в клетка 14. Когато лицето за чиято сметка се изготвя износната митническа декларация не е установено на митническата територия на Съюза единствената възможносте да се използва косвен представител.
В случай, когато лицето, което разполага със стоки за износ, или по друг начин е заинтересовано от износа не се определя като износител, страните участващи в сделката за износ трябва да установят други договорни или търговски ангажименти, за да се определи лицето, което отговаря за износа на стоки извън митническата територия на Съюза. В този случай, косвения представител, който действа като декларатор може да стане титуляр на режим износ в съответствие с първата част на чл. 5, т. 35, буква (a) от МКС. Когато собственикът на стоките или лицето, което е заинтересовано от износната операция определи косвен представител, той може да е титуляр на режим износ в съответствие с втората част на чл. 5, т. 35, буква (a) от МКС. При упълномощаването да действа като митнически представител, трябва да стане ясно кой е титуляр на режим износ. Наименованието на косвения представител, трябва да се посочи в кл. 14 на износната декларация.
Реекспорт не е митнически режим и е изключен от определението на чл. 5, т16 от МКС. Реекспортират се несъюзни стоки, след като са били под режим митническо складиране, активно усъвършенстване, временен внос, в свободна зона или временно складирани.
Независимо, че реекспортът не е режим, когато стоките се декларират за реекспорт с декларация за реекспорт, то се прилагат всички приложими разпоредби за митническите декларации.
Декларация за реекспорт означава актът, с който дадено лице изразява в установената форма и по установения начин желанието си да изведе несъюзни стоки от митническата територия на Съюза, с изключение на стоките, под режим свободна зона или на временно складиране.
Не се поставят под реекспорт с декларация следните несъюзни стоки:
а) стоки, поставени под режим външен транзит, които само преминават през митническата територия на Съюза;
б) стоки, които се претоварват в свободна зона или сереекспортират директно от нея;
в) стоки на временно складиране, коитосереекспортират директно от съоръжение за временно складиране.
През преходния период от 1 май 2016 г. до разработването на АЕS се използват сегашните изисквания за данни за декларация за износ и за декларация за реекспорт, които задължително се подават по електронен път (Приложение 9 от ПДР)
- Обобщена декларация за напускане
Обобщена декларация за напускане – ОДН – приложими разпоредби са чл. 271 и чл. 272 от МКС, чл. 341 и чл. 342 от РИ.
Когато за стоки предназначени за напускане, не е подадена предварителна декларация за заминаване под формата на митническа декларация или от декларация за реекспорт, то за тях се подава ОДН.
ОДН се подава от превозвача, но може да се подаде и от някое от следните лица:
а) износителя или изпращача, или друго лице, от чието име или зачиято сметка действа превозвачът;
б) всяко лице, което може да представи въпросните стоки или ги е представило пред митническото учреждение на напускане.
Вместо ОДН може да се приеме:
а) използването на търговски, пристанищни или транспортни информационни системи, при условие че те съдържат необходимите за ОДН данни и че тези данни са налични в определените срокове;
б) подаването на уведомление и достъп до данните на ОДН в компютърната система на икономическия оператор.
По отношение на поправка на ОДН, следва да се има предвид, че по искане на декларатора може да се разреши промяна на една или повече данни в ОДН след нейното подаване. Не са възможни поправки на ОДН, след като митническите органи са информирали лицето, подало ОДН , че възнамеряват да извършат проверка на стоките; са установили неточни или непълни данни в ОДН; вече са разрешили вдигането на стоките за напускане.
По отношение на анулиране на ОДН, следва да се има предвид, че когато стоките, за които е подадена обобщена декларация за напускане, не са изведени от митническата територия на Съюза, декларацията се анулира в следните случаи:а) по заявление на декларатора; б) в рамките на 150 дни след подаване на декларацията.
През преходния период от 1 май 2016 г. до разработването на АЕS се използват сегашните изисквания за данни за ОДН, които задължително се подават по електронен път, определени в Приложение 9 от ПДР.
- Уведомление за реекспорт
Уведомление за реекспорт" означава актът, с който дадено лице изразява в установената форма и по установения начин желанието си да изведе от митническата територия на Съюза несъюзни стоки, които са подв режим свободна зона или са на временно складиране. Приложими разпоредби за уведомление за реекспорт са чл. 274 и чл. 275 от МКС, чл. 343 и чл. 344 от РИ.
Подаване на уведомление за реекспорт
Кога се подава уведомление за реекспорт?
Когато има освобождаване от ОДН за несъюзни стоки, които се претоварват в свободна зона или се реекспортират директно от нея или за стоки на временно складиране, които се реекспортират директно от съоръжение за временно складиране
Къде се подава уведомление за реекспорт и от кого?
Уведомлението за реекспорт се подава в митническото учреждение на напускане на стоките от лицето, което отговаря за представянето на стоките при напускане
Какво съдържа уведомлението за реекспорт ?
Уведомлението за реекспорт съдържа необходимите данни за приключване на режим свободна зона или за завършване на временното складиране.
Вместо уведомление за реекспорт може да се приеме :
1. Използването на търговски, пристанищни или транспортни информационни системи, при условие че те съдържат необходимите за уведомлението за реекспорт данни и че тези данни са налични преди стоките да бъдат изведени от митническата територия на Съюза;
2. Подаването на уведомление и достъп до данните за уведомление за реекспорт в компютърната система на икономическия оператор.
Относно поправка и анулиране на уведомление за реекспорт, разпоредбите са същите като при поправка и анулиране на ОДН.
През преходния период за уведомление за реекспорт може да се използва друг търговски или транспортен документ, каквато е и сегашната практика (до 01.05.2016 г.).