Често задавани въпроси от гражданите
Пътните превозни средства с необщностен статут (регистрирани в страни извън ЕС), които се въвеждат на територията на ЕС от трета страна, за временно ползване, търговско или частно, се поставят под митнически режим временен внос с пълно освобождаване от вносни сборове (ВВПО)
За да се разреши ВВПО за личните автомобили на граждани на трети страни е необходимо:
- тези лица, които ще ги ползват, да са с обичайно местопребиваване извън ЕС. Ако обичайното местопребиваване на гражданина на третата страна е в ЕС, по смисъла на, той може да ползва режим временен внос с пълно освобождаване в ограничен брой случаи.
- превозното средство да е регистрирано извън митническата територия на Общността на името на лице, установено извън тази територия или ако не е регистрирано, то трябва да е собственост на лице, установено извън митническата територия на Общността;
- превозните средства да не се продават или да се предоставят на разположение на други лица в ЕС в рамките на режим временен внос без знанието и разрешението на митническите органи; и
- да бъдат ползвани в ЕС под режим временен внос в рамките на 6 месеца. В случай, че лицето е студент, с обичайно местопребиваване извън ЕС, или лице, с обичайно местопребиваване извън ЕС, изпълняващо задача с определена продължителност в ЕС, превозното средство може да остане на митническата територия на Общността за времето на обучение или до изпълнение на поставената задача.
Когато за определен период от време превозното средство не може да се ползва в съответствие с изискванията на режима, физическото лице-титуляр на режима е длъжно да уведоми митническите органи за настъпилите промени. Това трябва да стане например, когато лицето ще напусне страната без превозното средство. В такива случаи, като се отчитат конкретните обстоятелства, както и изискванията, свързани с правилното функциониране на режим временен внос, митническите органи имат право да приложат определени нормативно допустими решения, свързани с осъществяване на митническия надзор и контрол.
Парични средства в размер на 10 000 евро или повече следва да бъдат декларирани:
- задължително, в случай че лицето влиза или напуска територията на ЕС;
- при поискване от компетентния служител, в случай че лицето пътува към или от друга държава членка на ЕС.
Задължението за деклариране на паричните средства се прилага и за непълнолетни лица чрез техните родители или законни настойници.
Декларирането на парични средства, пренасяни от лица, ненавършили 16 години, се извършва от едно от съпровождащите ги пълнолетни лица.
Канабидиолите не са поставени под контрол в България. Това се отнася и към препаратите, съдържащи канабидиоли. Следва да се има предвид, че препаратите не трябва да съдържат тетрахидроканабиноли. В противен случай притежаването е забранено.
С лимитите можете да се запознаете в Информация за граждани - Информация за пътуващи - Акцизни стоки. Имайте предвид, че авиокомпаниите имат свои изиквания за багажа на пътниците, включително за течности.
Лимитите се съдържат в чл. 4в, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове
Съгласно разпоредбата на чл. 31а от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия трансграничните продажби от разстояние, както и предлагането и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия чрез услугите на информационното общество се забраняват.
При внасяне на ловните пушки и боеприпасите за тях в страната ни с цел - ловен туризъм е необходимо да представите пред митническите органи на ГКПП валиден Европейски паспорт за огнестрелно оръжие, валидно разрешително за лов, както и покана за ловно мероприятие от българска страна. В случай на трайно установяване в Р. България е необходимо е да се обърнете към компетентния орган - Главна дирекция „Национална полиция” – служба Контрол на общоопасните средства (КОС) за регистриране и издаване на необходимите документи за оръжието и боеприпасите за него по националното ни законодателство. Съгласно европейското законодателство Министерството на вътрешните работи е определен като компетентен орган по тези въпроси. Регулацията на този въпрос на ниво национално законодателство се съдържа в Зaкона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
Съгласно европейското митническо законодателство, което като държава членка на ЕС Република България прилага пряко, при допускането за свободно обращение и овобождаване за потребление на пратки, съдържащи стоки с незначителна стойност, за целите на освобождаването им от вносни мита следва да се отчитат разпоредбите на чл. 23 и чл. 24 от Регламент (EО) № 1186/2009 на Съвета от 16 ноември 2009 година за установяване на система на Общността за митнически освобождавания, съгласно които се допуска освобождаване от вносни мита на пратки, съдържащи стоки, собствената стойност на които не надвишава 150 EUR на пратка, изпратени директно от трета държава на получател в ЕС. Не подлежат на освобождаване от вносни мита алкохолни продукти, парфюми и тоалетни води, тютюн или тютюневи изделия.
Когато собствената стойност на стоките, съдържащи се в пратка надвишава 150 EUR, за същите се дължат вносни мита и ДДС. В тази връзка, когато митническите органи имат основателно съмнение, че една пратка е разделена на няколко, с оглед избягване на заплащане на дължими държавни вземания, същите могат да бъдат задържани и оформени с обща декларация.
Като получател на пощенска пратка имате възможност да изберете дали сам да декларирате за допускане за свободно обращение и освобождаване за потребление стоките, вложени в пратката, или в съответствие с чл. 18 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МКС) и чл. 18 от Закона за митниците (ЗМ) да определите „Български пощи“ ЕАД за митнически представител, който да Ви представлява пред митническите органи. За целите на декларирането „Български пощи” ЕАД е косвен представител.
Ако изберете сам да декларирате стоките, вложени в пощенската пратка за допускане за свободно обращение освобождаване за потребление, декларирането се извършва с митническа декларация, данните за която се подават по електронен път.
За целта е необходимо да имате EORI регистрация (за идентификация на икономически оператори и други лица при взаимодействията им с митническите органи), електронен подпис и регистрация за подаване на данни по електронен път.
Пълно описание на стъпките за ЕORI регистрацията и регистрация за подаване на данните по електронен път на митнически и/или акцизни документи, може да намерите на е-портала на Агенция „Митници“.
При допускането за свободно обращение на стоки, съдържащи се в пощенска пратка, за определянето на митническата стойност, посочена в чл. 70, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза, както и за правилно изчисляване на дължимите вносни мита и ДДС за стоките, съдържащи се в пощенската пратка, изискваните от митническите органи документи са следните: документ, съдържащ описание, стойност и условия на доставка на получаваните стоки, поръчка от сайта или фактура съпоставими с номера за проследяване на пратката, извлечение за заплащане от банкова карта /Pay Pal / и други. В случай, че не е възможно представянето на Pay Pal, то следва да се представи друг документ, доказващ реално заплатената цена за стоките, закупени от Вас чрез електронна търговия и доставени Ви като пощенска пратка.
Повече информация можете да намерите в раздела за Пощенски и куриерски пратки.
Възможно е при представяне на документи пред митница да имате необходимост от така наречения ЕОРИ (EORI) номер.
Такъв номер може да се изисква при освобождаване на пратка, доставена от куриер. Обичайно не е необходим при пратки, които се доставят чрез "Български пощи" ЕАД. Въпреки това получателите трябва да имат предвид, че дали ще им е необходим EORI (ЕОРИ) номер или не, зависи от вида представителство (пряко или косвено), което в известна степен е въпрос на услуги, предоставяни от доставчика.
EORI (ЕОРИ) е регистрационен и идентификационен номер на икономическите оператори и физическите лица, използван при всички дейности, обхванати от митническото и акцизното законодателство.
Той е задължителен при комуникацията с митниците в целия Европейски съюз и един път получен може да се използва многократно при взаимодействието на лицето с всички митнически администрация на ЕС.
Гражданите имат нужда от ЕОРИ номер най-често във връзка с освобождаване на пощенски и куриерски пратки (в зависимост от стойността на пратката, доставчика и начина на митническо представителство, който са избрали).
ЕОРИ номерът е уникален за всяко лице. Той е безсрочен и може да се използва всеки следващ път. Издаването му е напълно безплатно.
ЕОРИ номер можете да получите:
- чрез подаване формуляр на хартиен носител: ЕОРИ номер се издава във всяко митническо учреждение в срок до три работни дни. За издаването му не се заплаща такса. Заявителят попълва формуляр за получаване на ЕОРИ номер и представя документ за самоличност.
- по електронен път чрез е-Портала на Агенция „Митници”: Необходим е квалифициран електронен подпис и валидна регистрация е-Портала. С повече информация за издаването на ЕОРИ по електронен път можете да се запознаете на Е-Портала на Агенция „Митници“ в рубриката „Как да…“
Издаването на ЕОРИ номер е регламентирано в Наредба № Н-9 от 7.11.2018 г. за регистрите, водени от Агенция „Митници“, издадена от Министерство на финансите, обнародвана в Държавен вестник бр. 94 от 13.11.2018 г.
Последна актуализация - 13.04.2023 г.
В съответствие с новото митническо законодателство, прилагано на територията на ЕС от 1 май 2016 год., митнитническа декларация за допускане за временен внос и реекспорт за преносими музикални инструменти, внасяни временно от пътници и предназначени да се използват като професионално оборудване може да се прави в устна форма. Устната митническа декларация се смята за заявление за разрешение за временен внос , и се придружава от документ съгласно приложение 71-01 от Делегиран Регламент на Комисията (EC) 2015/2446 от 28 юли 2015 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на подробни правила за някои от разпоредбите на Митническия кодекс на Съюза, представен от декларатора. Когато не са декларирани по друг начин, въпросните стоки се считат за декларирани за временен внос и впоследствие за ре-експорт посредством: а) преминаването през зеления коридор, или коридора „нищо за деклариране“, в митническо учреждение, в което се използват два коридора; б) преминаването през митническо учреждение, в което не се използват два коридора; в) поставянето на стикер „нищо за деклариране“ или диск за митническа декларация на предното стъкло на пътнически превозни средства, когато националните разпоредби предвиждат такава възможност; г) самото обстоятелство, че стоките пресичат границата на митническата територия на Съюза. Като алтернатива, друга възможност за деклариране на стоките е използването на карнет АТА (документи за временен внос използвани за временен внос на стоки), издаден в съответствие с Конвенцията за временен внос (Истанбулска конвенция, 26 юни 1990).
Когато пазаруваме от чужди интернет сайтове или очакваме подарък от чужбина, трябва знаем няколко важни неща. На първо място пратките, които пристигат от страни от ЕС и за тях са платени дължимите мита при въвеждането им в Евросъюза, в общия случай не подлежат на митнически контрол и облагане. Това обаче не отменя проверката за забранени вещества и стоки, на която подлежат всички пратки.
Важно е да се уверите, че стоката, която получавате ще пристигне от друга държава-членка и ако е произведена извън ЕС, че е допусната за свободно обращение и за нея са платени мита.
Има различни нормативни изисквания към пратките на различна стойност, а също така има значение дали пратката е изпратена от физическо или от юридическо лице, както и дали се превозва с куриер или с Български пощи ЕАД.
Повече информация паричните лимити и правилата при пощенски и куриерски пратки можете да намерите в ИНФОРМАЦИЯ ЗА ГРАЖДАНИТЕ.
Република България е част от митническата територия на Европейския съюз (ЕС). Вие може да поискате митнически режим временен внос с пълно освобождаване от вносни сборове за пътно превозно средство за частно ползване, при условие че: - вашето обичайно местопребиваване е извън ЕС; - превозното средство е регистрирано извън митническата територия на ЕС на името на лице, установено извън тази територия или ако не е регистрирано, то трябва да е собственост на лице, установено извън митническата територия на ЕС; - ще реекспортирате превозното средство от митническата територия на ЕС в рамките на 6 месеца. Обаче, ако сте студент, с обичайно местопребиваване извън ЕС, или лице, с обичайно местопребиваване извън ЕС, изпълняващо задача с определена продължителност, превозното средство може да остане на митническата територия на ЕС за времето на обучение или до изпълнение на поставената задача.
Съгласно Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите можете да посетите България с лекарствени продукти, произведени от канабис, но не съдържащи активно вещество тетрахидроканабинол (ТХК). Въпреки това лекарствата не могат да бъдат в търговски количества.
Притежанието на канабис (марихуана) е напълно забранено в България съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (Приложение № 1 към чл. 3, т. 1 от Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични).
Чужди граждани могат да внесат на територията на България медикаменти, съдържащи наркотични вещества в съответствие с чл. 58 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите:
(1)Транзитно преминаващи и временно пребиваващи на територията на страната лица могат да притежават лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 2 и 3 само за лечение в количества, не по-големи от необходимите за 30 дни лечение.
Следва да бъде отбелязано, че тетрахидроканабинолите са недопустими в лекарствени средства.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 22 от 2010 г.) В случаите по ал. 1 чуждестранните граждани следва да притежават документ, издаден от компетентните органи на страната, откъдето е назначено лечението.
Пътниците, които влизат временно на митническата територия на Общността без обичайно да пребивават в нея (например, с цел туризъм, командировка, лечение, спортно състезание и др.), имат право да внасят временно, под митнически режим временен внос с пълно освобождаване от вносни сборове, своите лични вещи, обичайно необходими по време на пътуването и стоки за спортни цели, при условие че те са предназначени за временно ползване по време на пътуването, след което ще бъдат реекспортирани.
По принцип, временният внос на личните вещи и на стоките за спортни цели, за които няма забрани, ограничения или специфични формалности се осъществява без писмено искане и писмено разрешение за поставяне под режим. Декларирането за режим временен внос на личните вещи и на стоките за спортни цели, може да се извърши и устно, с попълване на документ (опис). Устната декларация за поставяне под режим е равностойна на искане за разрешаване на режим, а заверяването на документа (описа) от митническите органи е равностойно на разрешение.
Когато личните вещи и стоките за спортни цели, които тези пътници внасят временно, не са декларирани писмено или устно, същите се считат за декларирани за временен внос. Например, действието преминаване през зеления или “нищо за деклариране” коридор в митническите учреждения, където се използват два коридора се счита като искане за временен внос, а ненамесата на митническите органи – като разрешение. Друго действие, което се счита за деклариране е преминаването през митническо учреждение, в което не се използват два коридора, без доброволно да се извърши деклариране. Когато не са декларирани за временен внос писмено или устно, личните вещи се считат за декларирани за реекспорт с цел приключване на временния внос със същото действие.
Когато митническите органи преценят, че съществува сериозен риск за неизпълнение на задълженията по режим временен внос, или когато вносните сборове са с висок размер, се изисква попълване на митническа декларация за стоките и обезпечаване на митническото задължение, което може да възникне.
Общностните стоки, предназначени да бъдат изнесени извън митническата територия на Общността трябва да бъдат поставени под режим износ За целта те трябва да бъдат декларирани пред митническите органи. Лицата, които напускат временно митническата територия на Общността, в която обикновено живеят, имат право да декларират устно личните си вещи, намиращи се в личния им багаж, когато нямат търговски характер. Стоки с нетърговски характер, неподлежащи на износни митни сборове, които се намират в личния багаж на пътник и транспортни средства, регистрирани в митническата територия на Общността и предназначени да бъдат върнати се приема, че са декларирани за износ със самия акт на пресичане на границата на митническата територия на Общността. Трябва да се има предвид, че устно деклариране или деклариране чрез друго действие не се прилагат за стоки, за които се иска възстановяване на платени суми или вносни сборове, или които подлежат на забрани и ограничения или на други формалности.
Съгласно последните изменения на Валутния закон, декларирането на „бижута“ се осъществява по реда на Закона за митниците.