Web Content Viewer
ActionsПозиция на Агенция „Митници“ във връзка с проект за закупуване на сканиращо оборудване за митнически контрол
Агенция „Митници“ изпълнява проект на основание Регламент (ЕС) 2021/1077 от 24 юни 2021 г. за създаване на Инструментът за предоставяне на финансова подкрепа за закупуването, поддръжката и модернизирането на оборудване за митнически контрол (Customs Control Equipment Instrument - CCEI) и сключено на 01.11.2022 г. Грантово споразумение с Европейската комисия за придобиване на рентгеново оборудване. Дейностите по проекта се изпълняват изцяло от Агенция „Митници“, която следва да предприеме всички необходими действия да придобие включената в проекта техника.
Основно изискване на CCEI е закупената техника да не е „предмет на изискванията за сигурност на трети страни“. Това изискване е ключово, тъй като финансовият инструмент е директно насочен към подпомагане на митническите администрации на ЕС за придобиване на технически средства за осигуряване на високо ниво на сигурност и безопасност на европейските граждани и бизнес или както ЕК отбелязва в Регламент № 2021/1077 от 24 юни 2021 г. - „митническите органи на държавите членки поемат все повече отговорности, изпълнявани по външните граници, като те често се разпростират и в областта на сигурността“.
В хода на подготовката за придобиването на рентгеновото оборудване от страна на ЕК са давани указания относно спазване на посоченото „изискване за сигурност“, както и е поставено изискването за спазване най-общо на националното законодателство. Европейската комисия не е правила препоръки за вида на използваната процедура, но с оглед, че най-разпространената практика в България е прилагането на открита процедура, Агенция „Митници“ е обявила такава по реда на чл.73, ал.1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) на 22.08.2023 г. В съответствие с „изискването за сигурност“ на ЕК в процедурата е залегнало и задължително минимално ниво на сигурност относно защитата на личните данни, касаещи както производителите на оборудването, така и техните мажоритарни собственици.
Откритата процедура е обжалвана и прекратена от ВАС с решение от 16.01.2024 г., тъй като заложените изисквания за сигурност са намерени от ВАС за ограничителни и съответно незаконосъобразни. Т.е. при прилагане на открита процедура по ЗОП се явява противоречие между задължителното изискване за сигурност на ЕК и изискването за неограничаване на участието.
Междувременно, в края на 2023 г. в Агенция „Митници“ се получава информация от ЕК, с която като пример за „добра практика“ се разпространява доклад на независима одитираща организация и успешния опит на друга държава членка при провеждането на процедура за закупуване на рентгенови системи в условията на прилагане на изключенията от Директива 2014/24/ЕС за обществени поръчки. По същество разпространената информация аргументира на основание изискването за сигурност на CCEI възможността за прилагане на други, различни от откритата, процедури по закупуване в рамките на националното законодателство.
В тази връзка и на основание нормативно установените задължения на митническите органи да осъществяват митническо разузнаване за противодействие на митническите и валутните нарушения, нарушенията на акцизното законодателство и престъпления (чл.15, ал.2, т.5 от Закона за митниците), Агенция „Митници“ предприема действия за провеждане на процедура по реда на чл. 149, ал. 1, т. 3 от ЗОП, който изключва приложението на ЗОП за поръчки, възлагани за целите на разузнавателни дейности.
Сключването на договора е осъществено при спазване на всички законови норми и включва работа с класифицирана информация, което предполага вземане на изискуемите мерки за защитата на тази информация. Изпълнител е дружество със значително и дългогодишно присъствие на българския пазар. Съгласно условията на договора, доставката на новото оборудване е предвидена до 30 юни 2025 г.
Проектът на Агенция „Митници“ предвижда доставка на 31 нови сканиращи машини, предназначени за 18 митнически пункта. Новата техника за рентгенова проверка е от осем различни вида според спецификата на товаропотоците на съответния митнически пункт – за пристанище, за обработка на въздушно карго и сухопътен транспорт на палетизиран товар, за ръчен багаж, пратки и др.